Veel ondernemers hebben het gevoel dat ze niet de volledige potentie van hun bedrijf kunnen benutten. Waar ze vaak tegenaan lopen is het genereren van meer leads. Herkent u deze problemen? Dan bent u zeker niet de enige. Maar liefst twee op de drie ondernemers geeft aan dat het moeite heeft met het genereren van leads. Voor sommige ondernemers is het zelfs de grootste uitdaging waar ze tegenaan lopen.

Om u een handje op weg te helpen hebben we een aantal bewezen marketingtechnieken voor u op een rijtje gezet om meer leads te generen.

Inzet van Direct marketing

In marketingland is direct marketing een veelgebruikte methode. Deze methode wordt gebruikt om direct te kunnen communiceren met leads. Dit kan onder andere door middel van telefonisch contact, e-mail berichten of één-op-één gesprekken. Al deze communicatiemiddelen hebben als doel om deze lead om te zetten in een klant. Maar direct marketing kan ook ingezet worden voor kleinere conversies zoals het aanmelden voor een evenement, webinar of een nieuwsbrief.
 

Methoden van direct marketing

Zoals aangeven kan direct marketing op diverse manieren ingezet worden. We lichten hiervan twee methoden toe: cold calling en direct mail.

  1. Cold calling
    In het verleden werd er met regelmaat gebruik gemaakt van de ongevraagde belletjes naar leads. Vandaag de dag wordt deze methode minder gebruikt omdat er best veel aversie tegen is. Hiervoor zijn onder andere de bel-me-niet registers in het leven geroepen. Daarnaast is het een tijdrovende klus en is het voor de potentiële leads gemakkelijker om te weigeren aan een telefoon. Telemarketing hoeft echter niet per definitie een verkeerde methoden te zijn. Deze methode wordt namelijk nog veel ingezet. Als hier geen resultaat uit zou komen zou het voor veel ondernemingen dus een kostbare methode zijn.

    De 1-op-1 gesprekken zijn in de meeste gevallen wel goed converterend. Leads vinden het vaak lastiger om nee te zeggen in een ‘echt’ gesprek. Het nadeel van deze methode is dat het vrij intensief is en vaak langer duurt.
    Het is dus goed om een afweging tussen deze vormen van cold calling te maken.
     

  2. Direct mail
    Direct mail is nog steeds een zeer waardevolle methode om een vooraf gedefinieerde doelgroep te benaderen. Deze methode is een stuk minder tijdrovend en kan nog steeds gepersonaliseerd worden. Daarnaast is tegenwoordig alles via de online kanalen goed door te meten. Hebben ze de mail geopend? Waar hebben ze op doorgeklikt? Op deze manier is dus heel snel inzichtelijk of de campagnes effectief zijn.

    Het enige probleem? Hoe kom je aan al deze contactpersonen? Gelukkig zijn er aanbieders die een adressenbestand verkopen. Door met zo’n partij in zee te gaan bent u ook verzekerd dat u aan alle privacywetgeving voldoet.

Direct marketing is dus nog steeds een effectieve manier om leads te genereren. Niets houdt u dus meer tegen om groei te realiseren!